Terapeutické karty a pomůcky pro lektory a pomáhající profesionály
Terapeutické a lektorské karty b-creative byly vytvořeny na základě inspirace ze zahraničí a osobních praktických zkušeností psycholožky Magdy Shymon. Má za sebou výcvik v rodinné systemické terapii a gestalt terapii, také se vzdělávala v NLP a systemickém koučování. Mnoho zkušeností nasbírala na workshopech se zahraničními lektory (např. K. Hirasawa, Å. Sundelin, T. Diener), kde se poprvé seznámila s kartami a rozhodla se, že tyto pomůcky přivede na český trh.
Karty by samozřejmě nevznikly nebýt kreativního podílu ilustrátorů a fotografů, kteří pomohli Magdě představy převést do reality.
Projektivní karty jsou pomůcka, jejíž zapojení do práce pomáhajícího profesionála nevyžaduje speciální trénink. Záleží však na kontextu, kde je chcete používat a na Vaší kompetenci a odbornosti. Práce s nimi vyžaduje respekt a pokoru. Některé techniky je vhodné si vyzkoušet nejprve na sobě. Při práci s kartami spoléháme na kreativitu a senzitivitu uživatelů. "
Berme na vědomí několik věcí, pokud se rozhodneme zapojit do práce pomůcky jako jsou projektivní karty.
- Při práci s projektivními kartami je potřeba se zdržet své interpretace, dát dostatek prostoru na odpověď. Výklad obrázku je subjektivní a neexistuje správná odpověď.
- Někdy se může stát, že se při zapojení projekce otevře zranění či nepříjemné téma. V takovém případě je na schopnosti a zkušenosti odborníka, který s kartami pracuje, aby tuto situaci zvládl. Vždy mějme na paměti, že nechceme klientovi naší intervencí ublížit.
- Pro využití projektivních karet existuje správný čas, místo a kontext, ve kterém je vhodné je použít. Jestli bude mít zapojení karet do práce s klienty očekávaný efekt, závisí tedy na mnoha okolnostech (např. na načasování, osobnosti klienta).
- Otevřenost novému, tvořivost, odvaha, ale také pokora, ochota improvizovat, spontánnost – nejen tyto předpoklady jsou potřeba k tomu, abychom mohli tyto pomůcky účelně využívat.
- S některými klienty nemusí vše fungovat podle Vašich představ. Pokud tedy neplní zapojení pomůcky svůj účel, je vhodné se posunout v práci s klienty dále cestou rozhovoru nebo využít jiné neverbální techniky.
- Respektujeme, když klient s kartami pracovat nechce. I to je zajímavý podnět k další práci.
- Sadu karet můžeme vytřídit. Někdy můžeme použít sad více nebo je zkombinovat nebo doplnit o karty slovní.
- Karty můžeme nabízet otočené obrázkem nahoru nebo zvolit náhodnou volbu.
- Lektorské a terapeutické pomůcky používáme s respektem k situaci, typu klienta či skupiny.
Je dobré zvážit i kulturní odlišnosti.
- Klienti samotní nám mohou inspirovat v tom, jak karty využít, je dobré dát jim pro to prostor.
- Terapeutické pomůcky a pomůcky pro lektory b-creative mají široké možnosti využití.
Karty, které nabízíme najdete také pod názvem metaforické karty, asociativní karty, projektivní karty, inspirační karty. Patří sem karty emocí, karty hodnot, projektivní obrázkové karty s fotkami. Nejedná se o hry ani hračky, použít se dají také jako didaktické a metodické pomůcky.